Wierzysz w cuda w biznesie? Okazuje się, że to, w jaki sposób postrzegasz rzeczywistość, wpływa na to, w jaki sposób działasz i jakie masz później efekty. Jeśli wierzysz w projekt, który realizujesz, to masz większe szanse na sukces. Skąd to wiadomo? Potwierdzają to eksperymenty i badania.
To, jak postrzegamy siebie i innych, ma potężny wpływ na rzeczywistość – ma moc kształtowania w ludziach przekonania o ich sprawczości, a w konsekwencji ich powodzenia lub niepowodzenia w działaniu.
Zjawisko to zostało wyjaśnione przez Roberta Rosenthala i Lenore Jacobson w 1968 r., którzy zbadali inteligencję uczniów jednej z kalifornijskich szkół, a następnie poinformowali nauczycieli, że co piąte dziecko cechuje się wyjątkowym potencjałem, aby intelektualnie rozkwitnąć w trakcie nadchodzącego roku szkolnego. Kolejne badanie, przeprowadzone po kilku miesiącach, wykazało, że wskazane jako wybitnie uzdolnione dzieci rzeczywiście rozwinęły się bardziej niż ich rówieśnicy. Co w tym dziwnego? Dobór dzieci był… LOSOWY!
Okazuje się, że jeśli sam wierzysz w swój potencjał i powodzenie, to jest bardziej prawdopodobne, że zrealizujesz postawiony przed sobą cel, niż w sytuacji, gdy nie masz tej wiary. Dodatkowo, jeśli w Twój sukces wierzą także inni, którzy dają Ci takie informacje zwrotne, to także zwiększa Twoje szanse na osiągnięcie celu.
Czasami warto wierzyć w cuda – okazuje się, że to nie zaszkodzi, jeśli jest poparte działaniem i równoległym wykorzystaniem wspierających narzędzi.
Oliwia Mielnik
coach & przedsiębiorca